Monday, February 9, 2009

1. TAJUK: PENGURUSAN PENYEDIAAN MAKANAN / MENGEMAS/
MEMBERSIH

2. DISKRIPSI BIDANG KOMPETENSI :
Pembantu Pengurusan Murid ( PPM ) bertanggungjawab membantu guru di dalam merancang menu dan mengelola penyediaan makanan serta melaksanakan peraturan cara makan disamping mengamalkan kebersihan makanan , dapur dan ruang makan bagi memastikan murid-murid prasekolah dapat menikmati makanan yang bersih, berkhasiat, dan seimbang.

OBJEKTIF

Untuk memastikan Pembantu Pengurusan Murid ( PPM ) dapat :

3.1 Menyedia dan menghidang makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang.
3.2 Membersih dan mengemaskan perkakasan dapur dengan baik.
3.3 Menyedia dan mengemas keseluruhan ruang di prasekolah.
3.4 Menyusun atur peralatan di prasekolah mengikut keperluan semasa.

BIDANG TUGAS

4.1 Cara penyediaan dan menghidang makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang bagi murid-murid prasekolah.
4.2 Mengemas dan membersihkan perkakas seperti pinggan, piring, cawan, peralatan dapur, mangkuk, cerek, peti ais dan sebagainya.
4.3 Menyedia dan mengemaskan bilik darjah dan bilik atau ruang yang lain sebelum dan selepas kelas termasuk menyapu, mengunci kelas dan menjaga kebersihan bilik darjah dan ruang-ruang lain.
4.4 Mengatur kerusi dan meja serta membantu guru menyusun alat dan bahan pengajaran di dalam kelas.

SKOP / AKTIVITI :

5.1 Cara penyediaan dan menghidang makanan dan minuman yang bersih, berzat dan seimbang bagi murid-murid prasekolah.

5.1.1 Elakkan menggunakan air yang sama berulang kali untuk mencuci sayur-sayuran walaupun menjimatkan air.
5.1.2 Tempat penyediaan sayur hendaklah dibersihkan dari bahan mentah lain seperti daging, ayam atau ikan.
5.1.3 Proses menyediakan bahan mentah sebelum memasak haruslah dilakukan tempat yang bersih.
5.1.4 Semua makanan yang dimasak harus dimasak dengan secukupnya.
5.1.5 Meletakkan makanan beku dibawah air bersih yang mengalir pada suhu 21’ C sehingga cair.
5.1.6 Letakkan makanan beku dalam ruang penyejuk atau peti sejuk pada suhu 5 ‘ C .
5.1.7 Gunakan ketuhar gelombang mikro ( mematuhi spesifikasi yang ditetapkan oleh pembuat ).
5.1.8 Meletakkan makanan beku terus dalam proses memasak konvensional dan pastikan suhu yang sesuai untuk menyah beku dan memasak dalam proses yang sama.
5.1.9 Pada umumnya masak pada suhu didih 100’C pada jangka masa 5-10 minit adalah cukup untuk membunuh bakteria.
5.1.10 Makanan sedia dimakan untuk penghidangan berterusan harus disimpan pada suhu penyimpanan berikut :
- Untuk makanan yang dihidang panas (63’C atau lebih)
- Untuk makanan yang dihidang sejuk (4’C atau kurang).
- Untuk makanan yang dihidang beku (10’C atau kurang).
5.1.11 Bahan mentah yang perlu disimpan lama seperti ayam, ikan dan daging disimpan pada suhu beku. Penyimpanan suhu sejuk beku supaya dapat menahan pertumbuhan bakteria yang menyebabkan keracunan makanan.
5.1.12 Pastikan semua Pembantu Pengurusan Murid mendapat pemeriksaan kesihatan dan suntikan pencegah penyakit tifoid sebelum bertugas.
5.1.13 Amalan membasuh tangan dengan sabun setiap kali selepas ke tandas.
5.1.14 Membasuh tangan setiap kali dengan sabun sebelum menyedia dan menghidang makanan.
5.1.15 Jangan meludah di kawasan penyediaan makanan.
5.1.16 Kuku pendek dan bersih.
5.1.17 Jangan memakai barangan kemas semasa menyediakan makanan.
5.1.18 Pastikan diri sentiasa bersih dan kemas.
5.1.19 Berpakaian bersih, pastikan apron dan tudung kepala bersih dan dipakai dengan betul.
5.1.20 Elakkan mengorek telinga, hidung dan menggaru ketika menyediakan makanan.
5.1.21 Elakkan mengunyah makanan ketika menyediakan makanan.
5.1.22 Dapat rawatan segera sekiranya sakit.
5.1.23 Pemilihan bahan mentah :
· Mengikut spesifikasi ( syarat kontrak ).
· Bahan mentah seperti telur, ayam daging, ikan sayur dan susu dipilih dengan teliti. Elakkan pencemaran bendasing seperti batu, pasir dan sebagainya. Jika berkulat atau cacing terus ditolak.
· Elakkan daripada membeli bahan mentah yang telah diketahui disimpan atau dikendalikan dengan cara yang tidak bersih. ( bercampur dengan bahan-bahan kimia atau bahan bukan makanan )
· Pastikan bahan segar seperti daging, ikan dan ayam tidak berbau busuk dan meleket berada pada suhu 7.2’C sewaktu penerimaan .

5.1.24 Pemilihan bahan makanan di dalam tin (susu tepung,milo,ovaltine-makanan yang diawet di dalam tin tidak digalakkan )
· Tin yang tidak kemek dan tidak berkarat .
· Periksa tarikh pembuatan dan tarikh luput.
· Stor penyimpanan bahan kering mestilah bersih, teratur dan berasingan dari bahan bukan makanan.
· Suhu yang lebih baik ialah 21’C

5.1.25 Penyediaan sayuran dan buah – buahan :
· Rendam dan basuh sebersih-bersihnya sayur-sayuran dan buah-buahan segar sama ada untuk di masak atau di makan mentah.
· Gunakan bekalan air yang selamat untuk membuang bahan cemar yang melekat sebelum dipotong atau di makan.
· Elakkan memegang makanan yang telah dimasak atau sedia untuk dimakan dengan tangan.
· Gunakan penyepit, sudu , garfu untuk ambil makanan.
· Lindungi makanan daripada terdedah dengan penutup yang sesuai.
· Bahan bercetak tidak harus digunakan untuk membalut makanan.

5.1.26 Jangan meniup ke dalam beg plastik dan pembungkus bungkusan yang digunakan untuk makanan dan minuman.

5.1.27 Semasa menghidangkan jangan sentuh makanan atau permukaan dalam pinggan mangkuk.

5.2 Mengemas dan membersihkan perkakas seperti pinggan, piring, cawan, peralatan dapur, mangkuk, cerek, peti ais dan sebagainya.

5.2.1 Gunakan peralatan yang bersih dan selamat. Papan pemotong yang khas untuk sayur dibersihkan dengan mengikis,dibersihkan dengan air panas dan dikeringkan.
5.2.2 Perkakas yang berasingan harus dikendalikan untuk makanan yang sudah dan belum dimasak.
5.2.3 Pastikan kawasan pengendalian dan penghidangan makanan masak disediakan berasingan daripada tempat pengendalian dengan penyediaan bahan mentah.
5.2.4 Peti sejuk perlu disediakan untuk menyimpan bahan makanan mudah rosak.
5.2.5 Bersihkan peti sejuk sekurang-kurangnya satu kali seminggu.
5.2.6 Barang-barang disusun kemas.
5.2.7 Stok tidak berlebihan supaya tidak menyempit ruang dan memberi peluang untuk kehadiran tikus dan lain- lain serangga.
5.2.8 Gunakan kain yang bersih untuk mengelap pinggan mangkuk. Pastikan ia hanya digunakan untuk tujuan tersebut.
5.2.9 Jangan gunakan bekas yang telah retak atau sumbing untuk menghidang makanan.
5.2.10 Gunakan bahan pencuci yang sesuai untuk mencuci
peralatan.






5.3 Menyedia dan mengemaskan bilik darjah dan bilik atau ruang yang lain sebelum dan selepas kelas termasuk menyapu, mengunci kelas dan menjaga kebersihan bilik darjah dan ruang-ruang lain.

5.3.1 Bekalan air yang selamat dan cukup.
5.3.2 Sistem pembuangan sampah yang sempurna dan teratur.
5.3.3 Tong sampah bertudung dan bersih hendaklah disediakan.
5.3.4 Sampah dibuang setiap hari .
5.3.5 Kemudahan basuh tangan yang mencukupi serta dilengkapi dengan sabun, tong sampah, berus dan tuala bersih atau alat pengering tangan.
5.3.6 Mop lantai setiap hari selepas sesi pembelajaran.
5.3.7 Pastikan air limbahan tidak bertakung untuk mengelakkan bau busuk dan pembiakan lalat.
5.3.8 Sentiasa memastikan lantai, tandas, tingkap dan longkang serta permainan luar bersih dan selesa untuk digunakan.
5.4 Mengatur kerusi dan meja serta membantu guru menyusun alat dan bahan pengajaran di dalam kelas.

5.4.1 Mengatur kerusi meja dan mempastikan semuanya berada dalam keadaan bersih, selamat digunakan, menarik dan selesa.
5.4.2 Mengatur peralatan dan bahan pengajaran dan pembelajaran mengikut pusat-pusat pembelajaran yang ditetapkan mengikut komponen .
5.4.3 Memastikan keadaan di dalam dan luar kelas berada di dalam situasi yang selamat , selesa dan menarik dan kondusif untuk digunakan oleh kanak-kanak prasekolah.
5.4.4 Sentiasa membersihkan alatan yang telah digunakan selepas aktiviti pembelajaran.
5.4.5 Menyusun semula alatan pengajaran dan pembelajaran selepas sesi pembelajaran.
5.4.6 Menyimpan peralatan pengajaran dan pembelajaran yang tidak berkaitan dengan tema di tempat yang sesuai (stor).
5.4.7 Membantu guru di dalam merancang susun atur plan kelas prasekolah.
5.4.8 Peralatan di dalam stor berada kemas dan terancang.
5.4.9 Membantu guru mengenalpasti perabut dan peralatan pengajaran dan pembelajaran yang rosak untuk tindakan hapuskira.
5.4.10 Mempastikan benda-benda merbahaya berada di tempat yang sesuai dan selamat kepada murid.





CADANGAN PERISIAN KURSUS

Kursus berkaitan pemakanan dari pakar pemakanan
Kursus pengurusan masakan
Kursus pengurusan dapur
Kursus penyediaan menĂº
Lawatan kerja contohnya lawatan kerja ke pusat “Dapur Sihat di Pusat Kesihatan Umum”